Černý déšť – Černá detektivka z Japonska v režii Ridley Scotta.

Osaka, Japonsko. Polda ztrácející nervy. Chystané spiknutí. Zabiják na útěku. Nick Conklin (Michael Douglas) a Charlie Vincent (Andy Garcia) jsou cizinci v neznámé zemi. Poldové z New York City v Japonsku pronásledují Sata (Yasuka Matsuda) – uprchlého vraha a člena Yakuzy.

Režisér Ridley Scott je velké režijní jméno, který má na kontě mnoha filmových klasik- Vetřelec, Blade Runner, Thelma a Louise, Gladiátor…….. Většinu Scottových filmů mám opravdu rád (pokud to nejsou filmy, které se blíží úrovně Konzultanta- Scottova nejhoršího filmu) a cením na něm, že si vždy uměl pohlídat vizuální stránku, jeho filmy jsou většinou ukázkou toho, jak ideálně prospívá zdárná komunikace mezi režisérem a herci před kamerou a především Scott umí točit epicky. Ať už točí velké či menší filmy. Přesto i právě Scott, který má na kontě mnoha památných filmových klasik má ve své kariéře slabá místa. A v rámci Scottovy kategorie sem dle mého zapadá i kriminálka Černý déšť.

Černý déšť AKA Black Rain vyšel v roce 1989, přičemž v hlavních rolí se objevili Michael Douglas a Andy Garcia. Ten první se již mohl chlubit Oscarem za ztvárnění Gordona Greeka ve Wall Street, ten druhý se zase relativně nedávno (1987) poprvé výrazně objevil v Neúplatných. O kameru se poté postaral Jan de Bont (šlo hned o jeho první film po Smrtonosné pasti) a scénář dvojice Craig Bolotin/Warren Levis (debutující scenáristé, kteří již následně nenatočili žádný film, kvůli kterému byste si je museli zásadně pamatovat) vsadil na prostředí Japonska. To na první dobrou láká na velmi přitažlivé prostředí, které by mohlo vystavět spoustu zajímavých nápadů, potencionální těžení z tamní kultury a představit netypickou a snadno pamětihodnou žánrovku, která by se ideálně nemusela vypařit z hlavy a stát se dalším výrazným kusem, který má legendární Ridley na kontě. Jenže……

Pokud vám stačí, že měl Ridley i v roce 1989 vizuální stránku v malíku a Jan de Bont po Smrtonosné pasti taky neklesl na mysli, je u Black Rain vlastně velmi snadný důvod k spokojenosti. Pokud vám stačí, že Hans Zimmer už v roce 1989 skládal fenomenální soundtracky, budete pravděpodobně spokojeni. Pokud vám stačí, že jsou akční scény velmi slušné, jsou velmi solidně sestříhané a celé to očividně vede schopná ruka za kamerou, i to samotné stačí uzavřít za Black Rain knihu a označit jí za solidní akční záležitost. Jenže to není tak jednoduché.

Black Rain je ukázkový film své doby. To ale v tomhle ohledu neznamená pochvalu. Tohle totiž není ten akční vrchol, který by léty neztratil nic ze svého šarmu jako právě zmiňovaná Smrtonosná past. Black Rain je skutečně tím na půdu trochu naivním a ve svém jádru tupým akčním řemeslem, které se navíc musí opřít o bolestivý klišé příběh, velmi slabé dialogy a o víceméně nezajímavé charaktery. Problém tu navíc tkví i v tom, že ačkoliv je Michael Douglas výborný herec (Volný pád!), tahle akční a drsná póza mu nesedí a při snaze být drsný policista je spíše směšný. S Andy Garciou naopak není žádný problém, ten je jako Douglasův parťák v pohodě a celkově je minimálně alespoň fajn vidět, že jejich dvojice Nick Conklin a Charlie Vincent spolu očividně něco zažila a jejich vzájemná chemie je jednou z těch věcí, která film trochu v ohledu scénáře a práce s charaktery obohacuje.

Jenomže pak je tu ještě jeden zásadní problém- Black Rain Japonsko a její obyvatele do jisté míry zesměšňuje a z Ameriky a jejich obyvatel naopak dělají ideální lidičky bez šrámů. I v tomhle ohledu je na Black Rain poznat, že vznikl ve své době a jak je zasazení do Japonska skutečně nevyužité. Yūsaku Matsuda si ve filmu nakonec zahrál hlavního záporáka místo původně zvažovaného Jackieho Chana (ten ovšem odmítl ve své kariéře hrát záporáky) a on je jako hlavní záporák vyloženě parádní (bohužel umřel ve stejný rok premiéry a podlehl rakovině). Ken Takahura jako japonský policista, který tlumočí a doprovází hlavní policisty na jejich misi je taky super, problém je ale ten, že japonské postavy do jisté míry skutečně působí karikaturativním způsobem a není divu, že si ve finále oba scenáristé svůj scénář za rámeček nedali.

Po obrazové stránce se na to hezky dívá a Scott si vizuální stránku pohlídal. Zvukově to zní parádně, Zimmerův soundtrack je super, herecké výkony nejsou špatné (jen s tím Douglasem mám prostě problém), střih akční sekvence prodává parádně a celkově to vyloženě není špatný film. Je jen strašně zaškatulkovatelný, předvídatelný, nezáživný a je ve finále jedním z nejslabších Scottových filmů. Nevinil bych rovnou samotné tvůrce z rasismu, mnohé aspekty k tomu ale svádí a zrovna od Scotta člověk čeká víc. Pořád je to jistá úroveň v oblasti akčního filmu, nějaký výrazný důvod pro uvědomování si existence tohohle filmu ale vlastně snad fakt neexistuje.

Trailer:

Verdikt: 3 z 5


Photo © Paramount Pictures

Související příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.