Z jiného těsta
Z jiného těsta
netflix

Nový pár, žid Ezra Cohen (Jonah Hill) a afroamerická muslimka Amira Mohammed (Lauren London), a jejich rodiny řeší lásku v moderní době, střety odlišných kultur, očekávání ze strany společnosti i generační rozdíly….

Eddie Murphy i Jonah Hill se za svou kariéru zvládli projevit jako herci s výrazným komediálním nadáním, kteří navíc nemají problém chopit se ani vážnějších látek. Sám Hill je poté spoluautorem scénáře nové komedie Z jiného těsta spolu s režisérem filmu Kenyou Barrisem. Film o lásce dvou mladých lidí, kdy je pouze problém v tom, že on pochází ze židovské rodiny, ona zase z afroamerické muslimské rodiny. Jen jejich láska může zdolat kulturní rozdíly a zeď mezi dvěma světy, bude ovšem dostatečně silná? Na samotném papíře zní materiál rozhodně zajímavě, může svádět i k přesvědčení, že se na diváka řítí aktualizovaná verze dnes již v podstatě komediální klasiky Fotr je lotr. Jenže zvládne slušný potenciál dostát očekávání?

Z jiného těsta
netflix.

Satirický potenciál tohoto námětu je prakticky bezedný, i proto výsledek jistě zamrzí. Střetávání kultur, společenských standardů a generací může svádět k velkým očekáváním, i proto zvládne komedie velmi rychle zklamat. Režijně debutující Kenya Barris již napsal Cestu do Ameriky 2 (přesně ten příklad sequelu, bez kterého by se svět obešel), jeho nenápaditost je poté u Z jiného těsta ještě více zúročena. Trailery v tomto ohledu splňují svůj účel, kdy cílevědomě v součtu odkazují  na várku relativně zábavných momentů, studnice humoru je ovšem poté prakticky vyprázdněna.

Je to jistě škoda, protože Hill ani Murphy své komediální nezapřou, zdatně jim sekundují i David Duchovny a Julia Louis-Dreyfus v roli Hillových rodičů, Nia Long v roli Murphyho ženy i Lauren London v roli Hillovi nastávající. Silný casting ovšem sám o sobě zázraky nedělá. Barris i Hill zvládají na poli scénáře rychle zklamat tím, že jim v relativně citlivých tématech a snadno vyhrocených konfrontacích chybí pořádné tesáky, pořád se spíše opírají o politicky korektní stavidla. Při vzpomínání na počáteční stand-up kariéru Eddieho Murphyho či vzpomínání na nejzábavnější výkony Hilla zamrzí, že se jejich odkaz nezvládlo přetavit do ostřejších konfrontací židů a afroamerických muslimů. Jisté konfrontace jsou možná po stránce dialogů vyhrocená do maxima, z výsledku ovšem nevypadne várka zábavných momentů, pouze pocit, že tvůrci s dostatečně komediálními zkušenostmi  koušou po povrchu. Tématem by si leckdo mohl jeho zvolením ukousnout velké sousto, tvůrci ovšem boj rychle vzdávají a nestrávené zbytky sousta vrací zpět na talíř.

Z jiného těsta
netflix

Komedie funguje na principu, že někdo holt bude muset být ve finále pohoršen, Hill i Murphy ovšem židům i afroameričanům spíše ve finále skutečně dělají medvědí službu. V USA nejspíš půjde o ideální film pro lidí z předměstí, kteří si řeknou, že takhle nějak život u nich funguje (zhruba takhle reagují fanoušci Zdeňka Trošky na trilogie Slunce, seno či Babovřesky), je vlastně v pořádku, že tato skupina lidí najde na Netflixu svůj ideální film. Jenže zbytku zbude jen negativní úžas. Z jiného těsta se především v posledních minutách snaží vydat spíše směrem čisté romantické komedie, problém je ovšem i v krapet za vlasy přitažené vykreslené ústřední romanci, na které by mělo vše stát. A též se to ve finále úplně neděje.

Není vůbec těžké označit většinu fórů za laciné,  v rámci zajímavého materiálu vyloženě odbytě vymyšlené. Každý satirický tvůrce nemůže vlastnit sofistikovanou rýpavost South Parku (či alespoň Griffinových), o to více ovšem zamrzí snaha, která nikam nevede. Snad i francouzská komedie Co jsme komu udělali? si s krapet podobným tématem zvládá vyhrát lépe. Těžko se dá věřit tomu, že by někdo dokázal vnímat Z jiného těsta jako aktuální rýpavou sondu. V závěru se film navíc nepřekvapivě pokouší o nějaké lekce ohledně tolerance, i závěrečné poučce se ovšem vzhledem k povaze postav věří velmi těžko. Los Angeles se sice dokáže předvést v krásném světle, schopný casting alespoň v pár momentech dokáže zvládnout pár nosných komediálních momentů, v součtu je ovšem primárně cítit zápach promarněného potenciálu, který tkví především v lacinosti práce s takovým tématem. Velká škoda, především promrhání potencionálně zásadní romantické komedie.

Z jiného těsta
netflix

Je vtipné porovnávání otroctví a holokaustu? Potenciál sociálních komentářů i satirického rýpání Z jiného těsta je prakticky bezedný, v režii a polovinou spisovatelského údělu Kenyii Barrise je ovšem výsledek promrhaným potenciálem. Barris po Cestě do Ameriky 2 vlastně neměl šanci zklamat, od Jonaha Hilla ovšem tato podpásovka zabolí. Největší zábavou tak zůstává součet toho, které zastoupení z filmu vyjde hůře vykreslené. A je to vyrovnaný souboj….

Verdikt: 40%