Recenze: Spirited

Spirited
Spirtied
Zdroj: variety.com

Již téměř 200 let každé Vánoce dochází ke snaze vánočních duchů o vykoupení lidských duší, Duch přítomných Vánoc (Will Ferrell) ovšem rychle pochopí, že jsou vůči novému terči Clintovi Briggsovi (Ryan Reynolds) nutné nové praktiky….

Vánoční koleda Charlese Dickense je pravděpodobně jedním z nejznámějších literárních příběhů všech dob, který se spolu s tímto statusem již dočkal spousty různých adaptací. Často poté k novým adaptacím dochází během blížících se vánočních svátků, kdy se snadno může zdát, že již Vánoční koledu nejde zpracovat nějakým svěžím způsobem. Jenže kreativitě se meze neklamou, i proto novinka režiséra Seana Anderse vlastně zvládne překvapit. Film, kterou Anders napsal spolu s Johnem Morrisem, který již s Andersem spolupracoval na dvojici filmů Táta je doma, se sice opírá o Dickensův zdrojový materiál, muzikálová komedie s Willem Ferrelem a Ryanem Reynoldsem ovšem ve finále funguje spíše jako sequel. A výsledkem je minimálně zajímavá podívaná.

Spirited
Zdroj: apple.com

Za motivy původní Vánoční koledy od Dickense by šlo označit to, jak minulost ovlivňuje budoucnost, sílu rodinných pout, odpuštění či sociální odtažitost a do velké míry se dá při sledování Spirited vlastně věřit tomu, že si tvůrci důležitost motivů původního díla uvědomili a některé z nich dokázali poměrně schopně zasadit i do Spirted. Trojice duchů, která kdysi navštívila Ebenezera Scroogea (či Ebenezera, Vydřigroše), je ve skutečnosti součástí tajné organizace, která každé Vánoce striktně usiluje o vykoupení duše jednoho smrtelníka, kterým byl kdysi právě Scrooge. Organizaci velí sám Jacob Marley (či Jakub Vodral) z původního příběhu, samotné Dickensovo dílo je v realitě Spirited známé jako ve skutečném světě a dochází i k jednomu zásadnímu odhalení, které zvládne na původní dílo vrhnout trochu jiné světlo a přitom jedno z Dickensových vrcholných děl nezneuctít.

Do velké míry se tu variuje kostra původního příběhu, která je jen proložena muzikálovými čísly a jistými body zápletky navíc. Výsledná muzikálová čísla nevypadají nejvelkolepěji a  po vzoru celého filmu vlastně působí poměrně laciným dojmem, Ryan Reynolds jako nástupce Ebenezera Scrooge, Will Ferrell jako Duch přítomných vánoc a Octavia Spencer jako Clintova (nový Scrooge) asistentka Kimberly zvládnou v muzikálových číslech zazářit. Bohužel jde o ten případ, kdy si nejde muzikálové výstupy naplno užít a jde u nich je pociťovat, že zbytečné prodlužují délku filmu o několik minut.

Ryan Reynolds tu opět hraje především na komediální notu, jeho postava je ovšem tentokrát krapet komplexnější a Reynolds tak dostává možnost předvést se v krapet vážnějším světle, Will Ferrell je poté v roli Ducha přítomných vánoc též velmi zábavný a i zde má jeho postava nějaké ty vrstvy navíc. U Spirited se právě u těchto dvou postav projevuje, že je vlastně škoda, že se Spirited na jednu stranu snaží jet po vzoru Dickensovy Vánoční koledy na vážnou notu a na druhou stranu chce jet po komediální vlně a z Vánoční koledy jako takové si chvílemi utahovat, kdy toto přeskakování není dvakrát vyvážené.

Spirited
Zdroj: imdb.com

Spirited je přesto většinu času velmi zábavnou podívanou, ze které trčí poměrná hravost. Spirited se též daří vystavět vánoční atmosféru, i když je poté snadné zoufat si nad tím, že celá muzikálová forma je v případě tohoto námětu krapet navíc, minimálně muzikálové scény jsou důležitou součástí samotného vývoje postav i příběhů a minimálně choreografie dokáže většinu času udělat solidní dojem. Sean Anders jako doposud režisér rutinních komedií dokáže sem tam přijít s nějakým zajímavým řemeslným nápadem a skutečně se minimálně musí ocenit, že i když se tu v podstatě pořád adaptuje Vánoční koleda, jde se na to pořád krapet jinak.

Ze Spirited nová vánoční klasika nebude, je to ovšem minimálně dostatečně zábavný výplach, který má své světlé momenty a na Vánoční koledu navazuje hravým a poměrně šikovným způsobem. Zamrzí nerozhodné přeskakování mezi vážnější a odlehčenější vodou, kdy Spirited rázem působí jako dílo dvou tvůrců, kteří se zoufale nebyli schopni rozhodnout, jaký nádech má vlastně Spirited mít. Nejen díky chemii Ryana Reynoldse a Willem Farrelem a poměrně zajímavou prací s jejich postavami vlastně Spirited minimálně za vidění stojí….

Verdikt: 60%