Recenze: Noc v muzeu: Kahmunrah znovu povstává

Noc v muzeu: Kahmunrah znovu povstává
Noc v muzeu: Kahmunrah znovu povstávákahmunrah-znovu-povstane-na-disney-jak-se-divat-na-noc-v-muzeu-4
Zdroj: collider.com

Nick Daley se vydá po stopách svého otce Larryho a stane se nočním hlídačem v americkém přírodopisném muzeu, kdy je již od dětství obeznámen se starobylou deskou, díky které po západu slunce vše v muzeu ožívá. Když ale unikne šílený panovník Kahmunrah, je to právě Nick, kdo musí muzeum zachránit jednou provždy….

Trilogie Noc v muzeu s Benem Stillerem v hlavní roli pod režijní taktovkou Shawna Levyho se stala poměrně úspěšnou a v několika ohledech hravou zábavou pro celou rodinu, kdy se na plátně objevili i tehdy začínající Rami Malek jako egyptský faraon Akhmenrah či Robin Williams jako 26. prezident USA Theodore Roosevelt. Závěr trilogie s podtitulem Tajemství hrobky poté zvládl působit jako ideální tečka, kdy se sice plánoval spin-off s Rooseveltem v podání Williamse, kterému měl sekundovat kovboj Jebediah v podání Owena Wilsona, šokující smrt Robina Williamse ovšem plány zhatila. I když se poté zdál samotný koncept vyčerpaný a Williamsova smrt plány na nějaká ty hraná pokračování zabalila, studio Disney po akvizici studia Fox se ovšem rozhodlo použit již dost populárních rodinných značek. Došlo tak na další Sám doma, předělávku Dvanáct do tuctu a nově dochází i nové Noc v muzeu. Jen ne v hrané podobě, kdy se nové dobrodružství známých hrdinů odehrává v 2D animované formě. A výsledek je…. nepříliš atraktivní.

Noc v muzeu: Kahmunrah znovu povstává
Zdroj: imdb.com

Režie tohoto animáku se chopil Matt Danner, který je zkušeným animátorem, autorem storyboardů a také zkušeným dabérem, jeho jediný režijní projekt ovšem doposud byl snímek Team Hot Wheels: Kde se berou mazáci!, kdy tento 2D animák dle očekávání sloužil především jako reklama na známou značku hraček. 2D animáků samo o sobě je poté v současné době jako šafránu a i když se snadno vyvolá pocit, že je 2D animace přeci jen krapet za zenitem, v jistých momentech je vlastně animace poměrně nápaditá. Jenomže těch jistých momentů je skutečně málo, kdy bohužel Kahmunrah opět povstává ve finále vyvolává pocit, který mohl vyvolávat už trailer. Jde přitom o fakt, že se jedná o laciný produkt, který nejspíš měl pouze otestovat, zda je o sérii v jakékoliv formě ještě divácký zájem. Jenže tenhle animák novou krev známé sérii nedodává.

Původní trilogie se sice nedostala dvakrát nejvřelejšího přijetí, dokázala ovšem obstát jako zábavná podívaná pro celou rodinu a měla především své hravé nápady. Například konfrontace kovbojů a římských vojáků, která ve finále vyústila v bromance s potenciálním homoerotickým přesahem, fakt, že se 26. prezident USA zamiluje do původní obyvatelky amerického kontinentu či nejrůznější konfrontace historických postav jako jsou Hunové, dinosauři či významné historické figury. Tento animák nemá nic. Nemá nápaditost, jeho zápletka od druhé poloviny definitivně nedává smysl a je prostě hloupá. U tohoto animáku přitom nezvládne fungovat ani něco jako nostalgie, protože známým postavám nejen, že nepropůjčili hlasy herci z původních filmů, ale především se tyto postavy rázem chovají krapet jinak a především jsou do velké míry nesnesitelné. Platí to především o Theodorovi Rooseveltovi, kdy se dá snadno odhadovat, že se Williams obrací v hrobě. Animace se poté ani příliš nesnaží o to, aby animované postavy vypadali jako jejich živé předobrazy, nejvíc to v tomto ohledu odnáší opičák Dexter, kdy i výtvarný analfabet by nejspíš dokázal Malpu kapucínskou nakreslit věrněji.

Noc v muzeu: Kahmunrah znovu povstává
Zdroj: imdb.com

Celé to vlastně působí dojmem, že se tu nikdo moc nesnažil, přitom všem nejspíš ani neměl nějaký pořádný vztah k původním filmům a chvílemi to celé zvládne vyvolávat pocit, že tvůrci původní filmy ani neviděli a pouze dostali odfláknutý seznam pozvánek. Čeká někdo návrat Akhmenraha a zajímavou konfrontaci s jeho bratrem Kahmunrahem? Proč vlastně? Členem známé party je vedle Attily, Roosevelta či Sacagaweii najednou Johanka z Arku, která vlastně žádný pořádný vliv na film nemá. Už samotná expozice filmu vlastně neodpovídá závěru původní trilogie. Hlavní hrdina Nicky měl již ukončit střední školu a vydat se na vysokou školu, tady je ovšem rázem najednou studentem střední školy. Je Kahmunkrah Rises Again prequel? Též těžko uvěřitelné, protože se ve filmu objevuje Laa, který byl poprvé představen právě až v úvodu třetí Noci v muzeu. Larry už není učitelem, ale je opět nočním hlídačem. Platí i fakt, že se postavy chovali rázem zcela odlišně a celé to vyvolává pocit, že jde o animák, který vznikl na zakázku, byl skutečně sepsán dle nějakých odfláknutých poznámek a někdo sázel, že to všem bude jedno, protože to bude animované, bude tam humor a díky krátké délce 77 minut to celé rychle uteče a nad vším se rychle zavře voda. Jak smutné.

Alespoň hlavní hrdina si tu prochází nějakým zajímavějším humorem, jisté záblesky skutečně humorných momentů přítomné jsou a například svěží pojetí egyptského boha Setha má své kouzlo a alespoň něco rázem působí hravě. Chvílemi se sice narušují pravidla světa, který byl představen v původní trilogii, alespoň například ze sekvence ve výtvarném muzeu je ovšem cítit, že se někdo na chvíli probral a pochopil, že má tento svět pořád nějaký potenciál a dá se s ním při kreativitě něco vymyslet. Jenže té kreativity je vcelku pořád málo. Při vzpomínání na původní trilogii je to vlastně pořád škoda, kdy se sice mohlo již v průběhu třetího filmu zdát, že je koncept krapet vyčerpaný, dá se ovšem snadno odtušit, že i průměrný člověk s průměrnou představou by zvládl vymyslet hravější a zábavnější podívanou.

Noc v muzeu: Kahmunrah znovu povstává nejspíš měla v ideálním případě nastartovat novou kapitolu kdysi úspěšné značky, výsledek ovšem ukazuje, že tohle není cesta. I když je ve světě plném 3D animace svěží vidět 2D animaci,  kdovíjaké vizuální kouzlo této Noci v muzeu chybí. Vlastně kouzlo chybí celému filmu….

Verdikt: 40%