Luther
Luther: Fallen Sun
Netflix

Geniální londýnský detektiv John Luther (Idris Elba) padl až na úplné dno. Nevyřešený případ mu ale nedá spát, a tak uprchne z vězení, aby dopadl sadistického sériového vraha Davida Robeyho (Andy Serkis)….

Idris Elba byl delší dobu v mnoha očích ideálním kandidátem na nového Jamese Bonda, zásluhu na tom jistě měla i role Johna Luthera. Seriál Luther se v letech 2010-2019 postupně dočkal pěti sérií, kdy se John Luther v podání Elby musel vyrovnávat nejen s nejrůznějšími případy, ale i vlastními démony, výsledkem poté byla dost možná nejvýraznější role v rámci Elbovy kariéry. Kvalita seriálu sice po prvních sériích šla krapet dolů, především první dvě série dojem z celého seriálu krapet shazují, přeci jen si ovšem seriál zvládl udržet nějakou tu kvalitu, již od dob 3. série se poté mluvilo o realizaci celovečerního filmu, který též po necelé dekádě skutečně vznikl. Film navazuje na události seriálu, za jeho režií stojí Jamie Payne, který též stojí za 5. sérii seriálu, která diváky prakticky svými kvalitami rozdělila na dva tábory, samotný film poté může lákat minimálně na to, že se Andy Serkis v roli sériového vraha Davida Robeyho zase jednou dočká výraznější role, kdy přitom nebude muset jako v případě Gluma z Pána prstenů nebo Ceasara z Planety opic sázet na Motion capture. Jenže stačí to?

Luther: FS
Netflix

Snadné by bylo rozhodně říci, že kvalitu prvních dvou-třech sérií celovečerní Luther nevidí ani z rychlíku. V součtu ovšem dost možná milejší vzpomínky vyvolávají i poslední dvě série, kde byl pokles rozhodně znát. Idris Elba může v dost možná své životní roli brilantního detektiva opět zářit, Andy Serkis působí, že si skutečně užívá roli sociopata (i když je jeho paruka krapet diskutabilní), tito dva pánové ovšem v součtu ke kdovíjakému pálení ohňostrojů nestačí. Do jisté míry se dá říci, že celovečerní Fallen Sun může fungovat jako jistá tečka za poutí Johna Luthera, celovečerní a tím pádem i velkolepější kabátek ovšem v součtu to pravé ovoce nenese.

Nejde zrovna o ten pravý doplněk, který by seriálový Luther potřeboval. Jestli už z posledních dvou sérií seriálu byla cítit jistá vyčerpanost, u celovečerního Luthera je to prakticky ještě očividnější. Idris Elba si v podstatě pořád říká o to, že by mohl být skvělý James Bond (celovečerní Luther neposkládá alespoň chytré pomrknutí, které nad tímto castingem definitivně zavírá vrata),  s větším měřítkem se ovšem krapet zapomíná na to, co Johna Luthera vždy dělalo tak zajímavého. Na prozkoumávání jeho nitra  už není tolik času, kdy se sice John Luther nachází na samotném počátku na  dně,  prioritou ovšem zůstávají jeho policejní instinkty a snaha o zastavení zla. Pořád se jeví jako brilantní detektiv,  pořád jsou na něm vidět jizvy někoho, koho jeho práce poznamenala. Prim už ovšem jako u seriálu nehrají dialogy nebo snaha o nějakou hlubší studii rozervaného hrdiny, jede se více po stránce vyšetřování a  akce. A i v tomto ohledu je poznat, že má Jamie Payne spíše televizní zkušenosti a celovečernímu Lutherovi to občas ubližuje i přes fakt, že má 50-letý Elba pořád solidní fyzičku.

Luther: Fallen Sun
Netflix

Andy Serkis má tak sice příležitost opět zazářit jako herec z masa a kostí, jeho záporák je ovšem prostě zlý sadistický sociopat, kterému též chybí nějaká větší hloubka nebo výraznější motivace. Vrah, který používá technologie, rád manipuluje a ubližuje lidem, Serkis umějící hrát šílence. Stačí to? Někomu jistě ano. Kdo ovšem čeká, že Serkis alespoň dostane nějakého nosného protivníka, bude zklamán. Zbyde mu jen podivná paruka, kterou má Serkis nejspíš působit ještě více zle. Přitom všem si jeho Robey udělá seznam všeho, co by takový sériový vrah mohl mít, a pak jen zbývá čekat na rozuzlení jeho hry na kočku a na myš s Lutherem. I finále nevyhnutelně působí krapet měkce, kdy vůbec nesedí k směru, kterým postava Johna Luthera směřovala. Celovečerní film kdovíjak výrazně na motivy původního seriálu vlastně nenavazuje, spíše se vydává takovou uhlazenější cestou, která působí o to více promarněným způsobem.

Díky výrazným produkčním hodnotám rozhodně Luther: Pád z nebes působí velkolepě, scénář Neila Crosse (který je tvůrcem původního seriálu i autorem scénáře všech epizod) zvládá občas překvapit a pořád je alespoň částečně cítit, že za filmem stojí tvůrci původního seriálu. Jen je škoda výsledku, kdy tvůrci snad i v těch horších sériích zvládli potěšit o poznání víc. Nějaký základ spočívající v Lutherově úniku z vězení a konfrontaci s velmi nebezpečným protivníkem s nebezpečnými prostředky, na tom se jistě dá stavět. Jen bohužel většina děje celovečerního Luthera působí dojmem výplně, která není až tolik zajímavá. Někdy je možná až lehce nechtěně směšná (pasáž v podzemce), Serkisův protivník alespoň skutečně někdy dokáže vyvolávat strach, především v momentech, kdy se ukazuje, že digitální technologie mohou být skutečně nebezpečným nástrojem. Přeci jen ovšem koncept celého celovečerního filmu působí až zrychleně, dojmem, že Cross vzal námět na 6. sérii, skartoval a skartoval, aby mu nakonec zbylo pár posledních stránek a z nich nějak dal dohromady scénář k Pádu z nebes. Postavy by možná nepůsobili tak plochým dojmem, John Luther by mohl více dostát své pověsti, Andy Serkis by dostal ještě větší prostor zazářit. Výsledkem je celovečerní doplněk, který možná úplně neurazí, bez jeho existence by se ovšem mnoho lidí obešlo.

Luther: Fallen Sun
Netflix

Luther: Pád z nebes obsahuje slušný základ, na kterém by se dala vystavět plnokrevná 6. série původního seriálu. Jenže výsledek je plochý, v jistých momentech až absurdní, kdy tomu nepomůže ani nadále bravurní Idris Elba a svou roli užívající si Andy Serkis. Vedle celovečerního Luthera dosahují 4. a 5. série téměř kvalit prvních třech sérií, tenhle celovečerní doplněk si svou existenci zvládá obhájit jakž takž. Zrovna od Johna Luthera prostě člověk čeká tak nějak víc, chvílemi to vyloženě působí, že celovečerní Luther nemá s tím seriálovým téměř nic společného….

Verdikt: 55%