Recenze: Bledé modré oko

Bledé modré oko
Bledé modré oko
Zdroj: vanityfair.com

Světem unavený detektiv Augustus Landor (Christian Bale) je najat, aby vyšetřil sérii vražd kadetů z West Pointu. Zdánlivá sebevražda není v drsném prostředí jako je West Point neslýchaná, nicméně druhý den ráno vyjde najevo ještě větší hrůza – někdo se vkrade do místnosti, kde leželo tělo, a odstraní srdce. Zdrcen kodexem mlčení kadetů pověří detektiv jednoho z nich, aby pomohl vyřešit případ – mladého muže jménem Edgar Allan Poe (Harry Melling)….

Spisovatel Edgar Allan Poe je označován za otce detektivek a hororů, na jeho období na vojenské akademii ve West Point poté založil svůj román The Pale Blue Eye spisovatel Louis Bayard, kdy tato knížka vyhrála i několik ocenění (včetně ceny Edgar pojmenované právě po Poeovi za nejlepší fiktivní dílo), nyní dochází na filmovou adaptaci v režii Scotta Coopera, který stojí například za krimiálním thrillerem Pryč od pece nebo westernem Nepřátelé, kdy všechny tři filmy spojuje účast Christiana Balea v hlavní roli. Mladého Poea poté ve filmu ztvárnil Harry Melling, který od času ztvárňování Dudleyho Dursleye v sérii Harry Potter ušel dlouhý kus cesty, s uznávanou knihou by se poté kvalitní adaptace nabízela. Jenže je nakonec servírovaná?

Bledé modré oko
Zdroj: letterboxd.com

Na kariéře Scotta Coopera je svěží, že prozatím ve své kariéře střídá žánry, vždy přitom Cooper dokáže dodat alespoň průměrnou záležitost. A právě tu ve finále představuje i Bledé modré oko. Jde rozhodně o zajímavě stavěnou kriminální zápletku, která se může opřít o působivý casting (mimo Balea a Mellinga třeba o Gillian Anderson nebo Robert Duvall), průběh filmu přesto vyvolává spíše chladnost. Samotnému filmu se přesto daří většinu času budovat atmosféru, která odpovídá tvorbě Poea, v závěrečné třetině ovšem přeci jen dochází k rozpadu všeho doposud budovaného.

Bledé modré oko je přitom vysněným projektem Coopera, film zvládá prodat dobovou atmosféru, Christian Bale je poté opět přítomen ve vrcholné herecké formě, často je ovšem zastiňován Mellingem, který se do role Poea zvládl dostatečně ponořit a prodat outsidera, kdy se i zde zvládne vykreslit proslulá zdvořilé i divoké Poeovo chování, jeho výrazná inteligence i rysy, které odpovídají stylu jeho budoucí literární tvorby, dochází i k pomrkávání k jeho budoucí tvorbě. Bale i Melling jsou herečtí sehrání, každý má jasně vykreslenou charakterní mozaiku, samotné finále poté může vyvolávat různé pocity. Do velké míry tkví slabost v tom, že je vyvrcholení příběhu krapet předvídatelné, zároveň dost možná neservíruje tak velkou emocionální sílu, jak nejspíš bylo v plánu. Emocionální tečka je to ovšem přeci jen uspokojivá.

Bledé modré oko
Zdroj: netflix.com

Samotný film trvá 128 minut, největším háčkem je, že se ukáže, že samotné detektivní pátrání není nejnosnější, kdy je většina příběhu založena na dialozích, které samotné nejsou nejzajímavější a sebelepší herci z nich něco navíc vydolovat nezvládnou. Dle očekávání dochází k nějakým falešným vodítkám, unáhleným závěrům i ,,šokujícím´´ zvratům. Záhadné rituály naklání příběh ke gotické atmosféře, atmosféra přesto možná v součtu není nejsilnější. Při vzpomínání například na Parohy Coopera je to jistě škoda, protože ty dokazují, že Cooper s budováním ideální atmosféry nemá problém.

Atmosféře alespoň dostatečně přispívá soundtracka Howarda Shorea, kdy je jen škoda, že jeho hudba nedoprovází o poněkud lepší film. Jde o minimálně o film, který vyvolává zvědavost po dohledání knižní předlohy a zjištění, zda je mnoho problémů spojené s nemožným adaptováním a nebo faktem, že se Cooper od knihy odklonil (i když by dle všeho mělo jít o velmi věrnou adaptaci). Potenciál přitom samotný příběh v prozkoumání vojenské ideologie, vyrovnávání se ztrátou či otázkách morálky, přesto zbude jen pocit, že Bledé modré oko v tomto ohledu klouže po povrchu. Není vůbec těžké zbavit se pocitu, že se v procesu adaptování scénáře někde musela stát chyba. V součtu totiž ze všeho Bledé modré oko vychází jako až hloupá detektivka, což je jednoduše škoda. Obstojný audiovizuál a solidní základ nezakryje fakt, že výsledný film servíruje zklamání a Cooper tentokrát realizoval slabší film.

Bledé modré oko
Zdroj: netflix.com

Bledé modré oko má výtečný casting, solidní základ, a v průběhu první poloviny vyvolává nadšení, které se ovšem přeci jen zvládne rozplynout. Sice se tu zaručí zájem o původní předlohu a investigaci toho, co se během přesunu z papíru do filmu pokazilo, přesto výsledný film vyvolává spíše zklamání….

Verdikt: 60%