Recenze: Artemis Fowl

Dvanáctiletý génius Artemis Fowl II (Ferdia Shaw) pochází z kdysi zámožné zločinecké rodiny. Avšak Artemisův otec Artemis Fowl I (Colin Farrell) byl unesen a tak Artemis Fowl spojí síly s rodinným bodyguardem Butlerem (Nonso Anozie) a vydá se do podzemní říše mocného národa skřítků, kteří dost možná za zmizením jeho otce stojí a jejichž nezměrné bohatství by mohlo obnovit zašlou slávu Fowlů. Artemis ukuje geniální plán, unese bojovnou kapitánku skřítkovsk…é stráže Myrtu Krátkou (Lara McDonell) a požaduje výkupné ve skřítčím zlatě. V cestě mu však stojí velitelka rozvědky a náčelnice skřítčí policie Břízná (Judi Dench) a kleptomanský trpaslík Hraboš Sláma (Josh Gad), kteří se snaží Myrtu Krátkou zachránit……

Kennetha Branagha mám jako herce opravdu rád, to jsem si uvědomil už při ,, našem společném setkání´´ u druhého dílu Harryho Pottera s podtitulem Tajemná komnata a jeho ztvárnění Zlatoslava Lockharta. Časem jsem si Branagha opravdu jako herce oblíbil a později jsem navíc zjistil, že Branagh funguje i jako režisér. Jeho Frankensteina i Hamleta kde si zahrál hlavní roli jsem stále neviděl, mám ale hrozně rád jeho první sólovku Thora, celkem oukey mi pořád přijde jeho Jack Ryan: V utajení, měl jsem rád jeho Popelku, které Branaghovo divadelní pojetí celkem sedlo a především jsem byl potěšen i z jeho zpracování Vraždy v Orient Expressu a i jeho ztvárnění Hercula Poirota. Předtím než se Branagh jako režisér a znovu představitel hlavní role objeví u volného pokračování Smrt na Nilu poté pro Disneyho natočil zpracování fantasy knižní série Artemis Fowl u kterého Disney určitě doufalo v nastartování nové frančízy, která by se potencionálně mohla třeba stát Harrym Potterem pro novou generaci (o něco takového se ostatně snaží snad každé studio). Trailery tomu ale úplně nenapovídali a navíc se film postupně dočkával odkládání co se týče uvedení v kinech. Korunu tomu nasadila pandemie COVID-19 po které se nakonec Disney rozhodlo, že film dorazí na jejich čerstvou streamovací službu Disney+. A ve finále jde asi pro Disneyho o správný krok, jelikož tu nová fantasy série pravděpodobně nevznikne, protože pokud to nevyjde na začátku tak už šance není vůbec. A filmový Artemis Fowl to bohužel na úplném startu projel co nejvíc mohl….

Knihy jsem nečetl a nebudu tedy soudit do jaké míry je film své předlože věrný. Začnu ale se svou automatickou hypotézou, že do předlohy se vysvětlení okolo veškerého loru, fungování pravidel onoho světa a vyobrazení postav funguje daleko líp. Některé knižní adaptace poté dokážou na plátno přenést to nejdůležitější (zlatým příkladem za všechny je snad zpracování Pána prstenů od Petera Jacksona), zde si ale i přes neznalost předlohy dovolím tvrdit, že toto ten případ není. Film sice trvá pouze 95 minut a díky tomu uteče rychle, právě i zkrácená délka je možná problém toho proč ten film tolik nefunguje. Už se objevili zprávy, že pár scén skončilo na podlaze střižny a je těžké soudit zda by pár těchto scén výsledný dojem zlepšilo, rozhodně ale i v tomhle může být kámen úrazu.

Rozpočet filmu měl být 125 milionů dolarů a já si dovolím tvrdit, že ty peníze na tom nejsou vidět. S přimhouřeným okem bych maximální rozpočet zaokrouhlil na 70 milionů dolarů, částka 125 míčů ale prostě neodpovídá tomu co je na plátně vidět. Artemis Fowl nezaujme vizuálem ani efekty. Nezaujme ani akčními scénami či nějakou nápaditosti. Na to jak jak je ten film barevný je vlastně až příliš bez života.

Dá se sice argumentovat, že vizuálem a efekty dobrý film sami o sobě neuděláte a pořád je tu faktor nějaké práce s postavami… Jenže ani tady se chválit opravdu nedá! Artemis Fowl má postavy nezajímavé, hloupé a především takové, které mění své chování. Následně na to samosebou trpí i herci. Dalo by se říct, že tohle si Colin Farrell nezaslouží, toho ale naštěstí ve filmu není zase tak tolik aby mu to ublížilo. Joshe Gada mám rád a především jeho nápady co se týče online setkání představitelů ikonických filmů či seriálu, jeho charakter mě ale opravdu vytáčel k šílenství. Hlavní klučina Ferdia Shaw měl být jinak vybrán z 1200 účastníků castingu, hned mi to ale říká jakoby oněch 1199 ostatních dětských herců byla snad ještě horší herecká dřeva. Dá se říct, že ten klučina nemá vzhledem ke scénáři vlastně co hrát a nemusí to být jeho chyba, mé aktuální pocity jsou ale takové, že už ho nikde nikdy nechci vidět. Možná jsem na něj příliš zlý ale opravdu mě jako protagonista bolel. Judi Dench poté nasedla pravděpodobně do vlaku právě kvůli Branaghovi, vzhledem k tomu co má ale tahle paní herečka za sebou by se dalo říct, že tohle ona skutečně nemá zapotřebí. Když musíte ve finále u tohohle castingu říct, že to nejlépe zvládl Nonso Anozie tak je něco prostě špatně.

Co se týče scénáristů bych ještě pochopil najmutí Michaela Goldenberga, který stojí třeba za pátým Harrym Potterem a tudíž by jeho angažování dávalo smysl, proč je ale spolu s ním spoluautor scénáře také Conor McPherson, který 23 let žádný film nenapsal je pro mně taky otázka i přesto, že právě za svůj scenáristický debut obdržel McPherson cenu CEC na San Sebastiánském festivalu v roce 1997. Celkově bych od tohohle filmu, který Disney chystá už od roku 2001 (minimálně v té době, v době vydání první knihy koupil práva) čekal tu nejlepší péči, protože si lze na internetu dohledat, že má tahle knižní série zástupce fanoušků. S najmutím Branagha se dalo doufat v důstojnou adaptaci, ve finále ale dorazilo tohle a něco mi říká, že pokud z tohoto může být naštvaný i člověk nepolíbený předlohou tak to diváka knihy bude štvát ještě více. Stejně tak je ale možné, že to budou mít fanoušci knih přece o ždibec radši.

Dá se vůbec něco chválit? Dá! Hudba Patricka Doylea je třeba zase jednou super a i když si jí asi jen tak nepustím sám o sobě, její poslouchání ve volné chvíli by mě ale rozhodně nebolelo tak moc jako sledování celkového filmu. Zároveň se sluší zmínit, že je přece jen v náznacích vidět svět na kterém by se dala slušná adaptace postavit. Vše ostatní kolem je ale prostě špatně a ani výkony výborných herců to na pozadí útrpného scénáře prostě nezachrání. Především od Kennetha Branagha prostě zklamání, přesto mám ale pocit, že tohle nebyla úplně jeho vina a na rozdíl od Popelky mu tahle kooperace s Disney nevyšla. Pravděpodobně zvolené umístění na Disney+, protože tohle by v kinech jen udělalo studiu horší pověst, zároveň ale vlastně skutečně pohřbený potenciál, který upadne v zapomnění….

Verdikt: 2 z 5